Het instituut Finance & Accounting van de Hogeschool Utrecht (HU) gaat in het najaar 2020 van start met een maatschappelijk project om bedrijven te helpen die door de coronacrisis grote veranderingen zien optreden in hun cashflow. Het project, Cashmanagement Scrum, wordt mogelijk gemaakt door een nauwe samenwerking tussen beroepspraktijk, studenten en docent-onderzoekers. De Hogeschool verwacht zo de deelnemende bedrijven een praktische, helpende hand te bieden en tegelijk haar studenten een bijzondere praktijkervaring mee te geven. Voor ondernemers is deelname aan het project kosteloos.
Liquiditeitscenario’s in tijden van corona
‘Cashmanagement wordt sowieso al gekenmerkt door veel onzekerheden’ zegt Dr. Michiel van der Ven, hoofddocent Finance & Control aan de HU. Maar door de coronacrisis zien bedrijven de grond letterlijk onder hun voeten verdwijnen. Ze kampen met een heel scala aan problemen, variërend van tekort aan liquiditeit tot het financieren van hun verkoop. ‘Het doel van Cashmanagement Scrum is om samen met het bedrijf in een kort, agile traject de organisatie een boost te geven. Zo zorgen we ervoor dat we door inzet van tools en kennismeer inzicht verschaffen in de impact van de crisis, terwijl we tegelijk de effecten van intern en extern ingezette maatregelen doorlopend bewaken. De kern van ons project zijn de geformuleerde scenario's, en de voortdurende vinger aan de pols van planning versus realisatie.’
De recente lockdownmaatregelen als gevolg van de coronapandemie leggen zwaktes bloot in bedrijfsmodellen die jarenlang goed hebben gefunctioneerd. In onder meer de reisbranche, de horeca en de culturele sector noopt dat organisaties te zoeken naar nieuwe manieren om te overleven. ‘Maar we zien ook positieve effecten, van bedrijven die door de coronacrisis de orders, boekingen en prijsaanvragen nauwelijks meer aankunnen. In beide gevallen heeft dat gevolgen voor het cashmanagement’, aldus Van der Ven. ‘Daarvan is allesafhankelijk, als een bedrijf een geslaagde switch wil maken. Als HU willen wij daar nu een bijdrage aan leveren.’
Treasury Managementspecialist
Dat doet de Hogeschool niet alleen. De docenten en onderzoekers van de HU werken samen met het bedrijfsleven om hun studenten te verzekeren van de nodige praktijkervaring. Van der Ven: ‘Adviseren over cashmanagement is in coronatijd een uitdaging waarvoor praktijkervaring en specialistische tooling absoluut noodzakelijk zijn. We doen dit project daarom samen met Ilfa, een Treasury Managementspecialist die ons al zo’n vijf jaar belangeloos ondersteunt met kennis en software.’
Aaron Castrop is een van de honours studenten van de HU die een groep studenten gaat begeleiden bij hun deelname aan het project. Volgens Castrop is dat ‘best spannend. Onze studie kent normaal gesproken twee stages om praktijkervaring op te doen. Maar dit is toch iets anders, een beetje het grote werk, zeg maar. Binnen de kaders van dit project kan het zomaar gebeuren dat we een bedrijf met misschien vele miljoenen in allerlei kasstromen gaan ondersteunen. Waar het geld zit om een dip op te vangen, bijvoorbeeld, of hoe ze een nieuw initiatief kunnen afdekken met voldoende liquide middelen. Voor ons is dit een geweldige kans.’
Maatschappelijke betrokkenheid
Spannend, dus, maar niet té spannend, vindt Castrop. ‘Eerder opwindend. We werken samen met doorgewinterde treasury-experts. Zij doen ook de begeleiding.’ Dat bevestigt Hans Monpellier, directeur van het Instituut Finance & Accounting van de HU. ‘Ilfa is al jaren verbonden aan onze hogeschool. Ze trainen elk najaar onze studenten in het gebruik van cashmanagementsoftware. Ook in ons onderzoek naar corporate governance geeft Ilfa ons adviezen die getuigen van een maatschappelijke betrokkenheid die nauw aansluit bij onze eigen visie.’
Het project gaat begin september van start en heeft een looptijd van twee maanden. Voorwaarden zijn er op voorhand niet, behalve dan dat deelnemers wel substantiële kasstromen moeten hebben. Uit de aanmeldingen selecterende HU en Ilfa de deelnemers voor het project. Aanmelden kan tot 1 september aanstaande door een e-mail te sturen naar info@ilfa.nl.
Over ons
Ilfa is een Nederlandse organisatie die al 25 jaar bedrijven en instellingen, variërend van beursgenoteerd tot startup, ondersteunt bij de uitvoering van hun treasury. Ilfa’s treasury software is in eigen beheer ontwikkeld. Dataopslag en beheer voldoen aan de hoogste eisen. Sinds 2013 heeft het bedrijf een vergunning als beleggingsonderneming conform de Wet op het financieel toezicht. De integriteit en vakbekwaamheid van de bestuurders is door de Autoriteit Financiële Markten getoetst en staat onder doorlopend toezicht van de AFM en De Nederlandse Bank.